آزادوار شهری به قدمت تاریخ

در صورت باز نشدن عکس ها راست کلیک کرده روی گزینه show picture کلیک کنید

دهکده چوبی

ماهنامه بین المللی فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی «جاده ابریشم» در صفحه 115 ضمیمه شماره 57 خود، از مسجد چوبی نیشابور، چنین نوشته است: "مسجد چوبی" برای اولین بار در سال 1325 با دیوارهای كاه گلی و سقف چوبی، با وسعت فعلی و در همین مكان بنا شد و در سال 1378 پس از مخروبه شدن مسجد اولیه، مسجد فعلی با شكل و شمایل جدید و با شیوه ای نوین در همان مكان احداث گشت . این مسجد اولین مسجد چوبی مقاوم در برابر زلزله در جهان و به وسعت دویست متر مربع و سقف آن به صورت شیروانی می‌باشد و دارای دو مناره هر كدام به ارتفاع 13 متر از سطح زمین و وزن تقریبی 4 تن می باشد و شكل ظاهری آن به صورت كشتی‌ای است كه گویی به‌طور وارونه روی زمین قرار گرفته است . در مجموع 40 تن چوب در بنای آن بكار برده شده و ساخت آن حدود دو سال به طول انجامیده است.
سه درب ورود و خروج و 5 پنجره در ساختمان بنا وجود دارد. اسكلت آن از نوع سازه‌های مقاوم در برابر زلزله و با ماندگاری طولانی و به شیوه Twobyfour یا Double ساخته شده است و آبدارخانه این مسجد، دارای كابینت‌ها، دیوارها و حتی سینی‌های چوبی است، كف و بخشی از دیوار آن به دلیل رعایت مسائل بهداشتی با كاشی و سرامیك پوشیده شده است. دهکده چوبین در روستای محمد آباد آقازاده، از توابع شهر نیشابور قرار دارد و تمام بناهایش از چوب ساخته شده است. مسجد چوبی این مجموعه در دنیا بی‌نظیر است و سازنده آن فردی به‌نام " مهندس حمید مجتهدی" می‌باشد که تحصیلات عالی خود را در آمریکا به پایان رسانده است و به روستای خود بازگشته است و ساخت این مسجد را آغاز کرده است و در سال 1380 به پایان رسانده است بی آنکه در بنای آن از خشت ، گل ، آجر یا گچ استفاده کرده باشد . این مجتمع دارای موزه و كتابخانه، رستوران، فروشگاه، نانوایی، موزه و خانه‌ها ،آلاچیق های منحصر بفرد چوبی و سوئیت‌هایی است كه دیدن آن تداعی كننده پیوند و امتداد هنرمندان حال نیشابوری با نسل گذشته فرهیخته خود می‌باشد.

 
 
 

 


نویسنده: داود ׀ تاریخ: پنج شنبه 3 خرداد 1390برچسب:دهکده چوبی, ضد زلزله , مسجد , مسجد چوبی , نیشابور , روستا ی محمد آباد , حمید مجتهدی , خشت , سازه مقاوم در برابر زلزله , شهر چوبی , عکس مسجد , عکس دهکده ,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

تمامی حقوق برای سایت روستای آزادوار محفوظ است. انتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است